Bojo

Bojo is een populaire Surinaamse cake. Hij moet een beetje vochtig en sponsig zijn. Je moet het een aantal keren maken om tot je eigen beste recept te komen. Hier het basisrecept.





Ingredienten:
- 2 pakken geraspte cassave, ongeveer een kilo
- 200 gram geraspte cocos.
- 250 gram suiker
- 150 ml. melk
- 150 gram gesmolten margarine of boter
- 100 gr. blanke rozijnen
- 2 theelepels amandel-essence
- 2 theelepels vanille essence of 2 pakjes vanillesuiker
- mespunt zout.
- 1 eetlepel kaneel.
- gekleurde muisjes

Bereiding:
- was de rozijnen
- schep daarna kokos, de ontdooide cassave, rozijnen, melk, kaneel, de suiker en essences (of vanillesuiker) en het zout luchtig door elkaar.
- smelt de boter en schep dit door het beslag.
- verwarm de oven op 200 graden.
- doe het mengsel in een beboterd bakblik, strooi er de suikermuisjes over en bak de bojo in ongeveer 60 minuten gaar tot de korst gaar en bruin is en de koek van binnen niet nat aanvoelt.
- Er is verschil in baktijd tussen een hetelucht-oven en een elektrische oven, dus hou in de gaten of de bojo niet te donker wordt. Pas anders de baktijd aan naar iets korter.
- Prik met een satestokje om te testen of hij gaar is. Is het stokje droog dan is de taart gaar. Strooi er desgewenst gekleurde muisjes over (niet de boterhammuisjes, maar de kleine muisjes die te koop zijn bij de bakbenodigdheden).Snij de taart van uit het midden in punten.

Tip: Als je fijne bojo wilt die wat vochtig is, voeg dan nog extra 1 blikje kokosmelk toe (150 ml).

Meer gebak.


56 opmerkingen:

Anoniem zei

Volgens mij moet je de gekleurde muisjes pas achteraf strooien, als de bojo gaar is.
Anders smelt deze namelijk.

Anoniem zei

Het is wel verstandig om de muisjes er op te strooien direct nadat hij uit de oven wordt gehaald. Als de bojo is afgekoeld zouden de muisjes er af vallen.

Anoniem zei

Voor hoeveel personen is dit recept?

Surinaams-eten zei

Het ligt eraan hoe groot je de stukken snijdt, maar er kunnen heel wat blokjes of puntjes bojo uit.

Anoniem zei

Hallo,

in het originele recept hoort er absoluut GEEN MELK! Als je er wel melk in doet is het een zgn. "fijne" bojo.
Dus nogmaals in de normale bojo hoort GEEN MELK!
Je moet er WEL voldoende kaneel in doen want de smaak van de bojo valt of staat met de hoeveelheid kaneel die je erin doet.
Dus zit er weinig kaneel in dan zal de bojo een "flauwe" casave of kokos smaak hebben, terwijl de kaneel beslist moet overheersen in het geheel.

Anoniem zei

Trouwens er hoeven geen muisjes op hoor, weer iets dat in de loop der tijden eraan toegevoegd is om het er "mooier" uit te laten zien.Je kunt wel nog wat extra kaneel er bovenop strooien. En Extra melk hoeft niet omdat er al kokosmelk(van het vruchtvlees)bij zit.

Surinaams-eten! zei

Bedankt voor de tip!

Anoniem zei

Als je droge gemalen kokos en droge rozijnen gebruikt zou ik wel een klein blikje KOKOSmelk erbij gebruiken. Hoeft niet alles, hangt af hoe smuïg het geheel is als je het door elkaar roert. En inderdaag kaneel en vanille-essence zijn de belangrijkste smaakmakers in de bojo. Teveel amandel maakt bitter. En tot slot wel echte boter gebruiken maakt de bojo af!

Anoniem zei

Wij hebben minder suiker gedaan en lekker veel gesneden zuidvruchten zoals vijg,dadel,pruim,abrikoos, enz. en heerlijk.Je miste de suiker niet eens.

Anoniem zei

dit is echt niet het basisrecept. in het basisrecept zit geen eieren. dit is echt een vervormde recept, op eigen smaak.

Anoniem zei

Geef dan even jouw basisrecept, hoe meer recepten hoe beter voor iedereen. Aan alleen commentaar heeft toch niemand iets?

Jenny zei

Wat noem je echte boter? En als er gen melk in zou moeten, wat dan wel? Anders wordt het toch droog of niet?

Anoniem zei

het is wel jammer, dat we nu internet vertrouwen. Bojo wordt echt niet zo gemaakt, ben het eens met de rest. Er hoort geen eieren in en muisjes doe je als de bojo klaar is. Als iemand moet leren om bojo te maken, dan is dit echt niet het recept van bojo. Sorry

Simone zei

Het is opvallend dat de mensen die altijd kritiek leveren, schijnbaar niet het recept willen geven dat in hun ogen wel goed is. Zo kun je bezoekers niet helpen om surinaams te leren koken. Nu lijkt het er op dat het alleen maar gaat om kritiek te leveren. Jammer! Verder complimenten en dank voor jullie blog vol lekkere recepten!

surinaams-eten! zei

Het recept is ondertussen aangepast naar het origineel. Degenen die er toch eieren bij willen doen, kunnen dat naar gelieve uitproberen. Bedankt voor de tips, die zijn altijd welkom!

Anoniem zei

Mijn Bojo:

Benodigdheden:
- Ca. 8 eetl. rozijnen + 8 eetl. fijngesneden gedroogde abrikozen (niet de zure variant) in rum en vanillesuiker geweld.
Ik gebruik hiervoor een wekfles die ik voor iets meer dan de helft met rozijnen en fijngesneden abrikozen vul. Daar doe ik 3 zakjes vanillesuiker bij en vul tot de rand aan met rum. Alle rum, zelfs strohrum voldoet en de kleur van de rozijnen maakt ook niet uit. Na gebruik vul ik vruchten en rum aan + 1 zakje vanillesuiker. Zonder abrikozen kan het ook dan doe je gewoon de dubbele hoeveelheid rozijnen erin. Het wellen vergt, net als het ontdooien van de cassave, een nacht tijd maar langer is zelfs beter. Ontdooien van de cassave in de magnetron lukt niet.
- 2 eetl. rum van bovenstaand mengsel
- 1 kg geraspte cassave
- 1 pond geraspte kokos
- 3 eetl. gedroogde geraspte kokos (zak)
- 3 zakjes vanillesuiker
- 150 gr. / 10 eetl. rietsuiker of gewone kristalsuiker
- 1 blikje (ca. 400 gr.) gecondenseerde gesuikerde melk
- 2 blikken kokosmelk ca.400ml
- 200 ml (houdbare) slagroom
- 1 eetl. vanilleessence
- 1 eetl. amandelessence/amandelgeest
- 1 afgestreken eetl. kaneel
- Mespunt/afgestreken theelepel zout


- Optioneel: ± 50 gr. roomboter in dobbeltjes om voordat het in de oven gaat op de bovenkant van het deegmengsel te strooien (lekkere korst).

Bereiding
- Doe de ontdooide cassave in een kom/bak (inhoudsmaat tenminste 4 liter) en zoek de harde stukjes eruit. Voeg ontdooide kokos en alle bovenstaande ingrediënten, behalve de rum en de gewelde vruchten, toe en meng alles goed door elkaar. Voeg als laatste de gewelde rozijnen en abrikozen met twee extra schepjes rumsuikermengsel toe en meng het geheel nogmaals door elkaar.

- Stort het deegmengsel in de bakvorm(en), duw rozijnen die bovenop het deegmengsel liggen even in het deeg terug (om aangebrande smaak van rozijn te voorkomen). Invetten van de bakvorm is niet nodig.

- Strooi eventueel de blokjes roomboter op de bovenkant van het mengsel.

- Zet de bakvorm(en) op het rooster in de oven in de tweede slede van onderen gedurende 1 uur op 175 graden (onder- + bovenwarmte aan) en daarna op de derde slede (midden of net iets onder het midden van oven) op 150-160 graden eveneens met onder- en bovenwarmte. De totale baktijd is in mijn oven 2,5 – 3 uur Daarna laat ik de bojo een paar uur uitharden in de vorm (dit kan ook door de vorm na 2,5 uur in de uitgezette oven te laten staan).

Succes en veel plezier bij het maken en natuurlijk smakelijk eten!

Surinaams Eten! zei

Hartelijk bedankt voor het heerlijke recept! Leuk om te lezen dat bojo op zoveel verschillende manieren blijkt te worden gemaakt!

Bee zei

Je hebt gelijk hoor Simone

Anoniem zei

Vind ik ook, als je kritiek hebt dan vind ik dat je zelf met een oplossing moet aankomen. In dit geval, de wellicht juiste versie. Dat negatieve gedoe is echt hollands.

Ben wel blij dat die anonieme vogel in ieder geval een alternatief heeft aangeboden.

Zo leren we van elkaar want van kritiek LEERT NIEMAND. Mits je zo bent opgevoed.

Anoniem zei

en weet je wat..ik ga ze gewoon allebei uitproberen ;P..

nu er twee versie's staan vermeld

Anoniem zei

Op een goed recept kan ik 100 km fietsen :-D

Mijn vrouw haalt geregeld een groot stuk van de toko, dit snij ik in plakken en neem tijdens een grote fietstocht 2 plakken mee. Zit vol met energie en tevens heerlijk om te eten.

Anoniem zei

Dat is zo !

Anoniem zei

sora ,
mijn eerste keer dat ik bojo hebt gemaakt sorry hoor, heb ik bovenstaande recept gebruikt, de basis recept is ideaal voor een eerste keer, als het maar bojo is
heerlijk, kon ik zelf niet afblijven.
mensen die recepten hebben moeten een ander helpen zoals ik die helemaal geen recept hebt en graag bojo eet.
dank u wel voor u recept

Anoniem zei

Lieve mensen, met geraspte kokos bedoelt men de droge variant? of moet ik een kokoksnoot gaan raspen? Of kan je ergens kant en klare 'verse' geraspte kokos kopen? Alvast dank!

Surinaams Eten! zei

Je kunt zelf verse kokosnoot raspen, maar meestal wordt de geraspte droge kokos gebruikt die kant en klaar in de toko en Surinaamse winkel te koop is.

Anoniem zei

Je kunt de (niet gedroogde) geraspte kokos in zakken van een pond bij de toko kopen. Deze zijn veelal diepgevroren.

Anoniem zei

Hoi, Ik geloof dat als we de 'originele' bojo zouden maken, we alle ingredienten zelf zouden moeten raspen, malen enz...het recept hierboven is gewoon een eenvoudig recept, maar naarmate je enigszins gewend bent geraakt om bojo te maken kun je je eigen variatie maken...want after all that is all what cooking is about...Ik zelf gebruik niet de diepvries cassave maar verse cassave die ik zelf rasp (afhankelijk van de tijd) of gewoon in de blender gooi...ipv melk gebruik ik kokosmelk die ik eerst samen meng met de droge kokos en het even een tijdje laat staan...naar mijn idee wordt de kokos iets smeuiger hierdoor (ik weet, het zit tussen mijn oren lol)..ik woon zelf in de UK en ik maak mijn bojo 1 keer per maand voor mijn collega's en iedere keer moeten ze vechten om het laatste stukje..anyway wat ik wilde zeggen is dat er geen originele bojo is want iedere vorm van bojo is origineel...dus geniet ervan en probeer je bojo op jouw manier te maken, zoals jij het lekker vind :)

Anoniem zei

ik vindt die eten zo lekker is 1 van me lieveling gerecht en ja de recept is waar

Anoniem zei

Kan het kloppen dat de bojo zacht van structuur is en als je een stuk snijdt dit dan niet stevig is? Zo niet, wat zou ik dan verkeerd hebben gedaan? Ik heb alles volgens recept gedaan.

Anoniem zei

Bojo hoort inderdaad een wat vochtige sponzige cake te zijn. Het is niet luchtig. Als je het snijdt moet het niet uit elkaar lopen, dan is het te nat.

Anoniem zei

Wat zou ik dan verkeerd hebben gedaan? Ik heb recept helemaal doorlopen

Anoniem zei


al deze recepten kloppen niet!!!

dit is mijn origineel bojo

1pak geraspte cassave (1kilo,ontdooit)
2 theelepels geraspte kokos(uit de diepvries,ontdooit)
1theelepel vanille essence
1theelepel amandel essence
1theelepel kaneel
1theelepel rum
1 blik kokosmelk 200ml
1blik gecondenseerde melk(zoete melk)
200 gram roomboter op kamertemperatuur
100 gram suiker(naar smaak meer of minder of niet)
1zakje vanillesuiker
mespunt zout op smaak
indien gewenst rozijnen of ananas zoet zuur of niet
extra boter om de cakevorm in te vetten ,en ik heb cakevorm van 24 cm gebruikt

succes en eet smakkelijk

Anoniem zei

nadat de bojo uit de oven wordt gehaald moet hij minsten 1 uur laten afkoelen voordat je gaat snijden

Anoniem zei

Al de sabie sos: - Who cares als het de originele bojo is of niet of wat jij denkt wat de originele bojo is.......Zet je recept zonder anderen af te kraken. Start je eigen website anders! een ieder heeft een originele smaak en al de verschillende varianten van het recept zijn welkom!

hare majesteit zei

Kun je bojo ook invriezen?

Cee_Jayy zei

hare-majestei (lol?) ja je kunt bojo prima invriezen. Mijn tip is om het in plakjes te doen, omdat het anders uren
duurt voordat dat grote blok weer eetbaar is nadat je het uit de vriezer hebt gehaald.

Anoniem zei

Bedankt voor t recept. Een vraagje, hoe kan ik ervoor zorgen dat me bojo niet te nat wordt en dat de bovenkant niet hard wordt? Antwoord graag.

Anoniem zei

Hoi, als je een bojo maakt met droge cocos giet je daar eerst een beetje cocosmelk bij laat het even 20 min staan en roer het nog eens goed door daar aan kan je voelen of het te droog of te nat is. Is het te droog doe je er nog wat cocosmelk bij. Ik gebruik 500 gr drogecocos geraspt en 1 blikje cocos melk 400ml 100 ml gecondenseerde melk. En als je het mengsel in de bakblik heb geschonken dek deze af met aluminiumfolie en zet hem dan in de oven, na 1 uur even met een cake prikker er in prikken om te kijken of hij gaar is.
Is hij gaar folie er af halen en even laten kleuren aan de bovenkant. let op blijf er wel bij het kan rap gaan.

Anoniem zei

Iedere familie heeft haar eigen bojo-recept. Ik hou van fijne bojo met kokosmelk, melk en gesmolten boter zonder ei. Een ander doet er wel weer ei in of vervangt de melk en boter door slagroom. Het gaat erom dat je meerdere varianten uitprobeert om te bepalen welke smaak bij jou past.

Anoniem zei

Volgens mij bestaat de 'echte' bojo niet. Zoveel mensen, zoveel recepten. Mijn schoonmoeder doet er zelf een beetje rum door. Is ook heel lekker. Gewoon uitproberen en voor je het weet heb je je eigen bojo recept. De enige 'echte' :-).

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Anoniem zei

Hallo ik vroeg me af of iemand weet hoe ik kan voorkomen dat mijn bojo 'valt'.
De eieren mengen zich niet met de rest van het beslag en gaan schiften tijdens het bakken.
wie o wie kan mij hierbij helpen.

Anoniem zei

Gisteren dit recept gemaakt met als extra 50ml cocosmelk en rietsuiker ipv normale (normale was toevallig op).
Hij was en is heerlijk! Mijn Surinaamse/Hindoestaanse man was erg tevreden, en normaal gesproken erg kieskeurig qua eten...
Maar dit werd zeker goedgekeurd door hem ;-)
Dus ga ik zeker nogmaals maken.
Ik zocht een simpel recept, nou elke gek kan dit maken. En nog lekker ook. Bedankt!

Ann zei

Gelijk hebt U..maar om echte authentieke surinaamse gerechten te te bereiden...zul u toch gebruik moeten maken van de enige echte kookboek nl...Het Groot Surinaams Kookboek...geschreven door Met. A. A. Starke en M. Samsung-Hewith...Dit is te verkrijgen bij Primera of via Google de site opzoeken en het bestellen...dan pas kan je lekkere surinaamse gerechten maken...Zo heb ik leren koken en nog steeds doe...hoop dat ik U zo geholpen hebt en smakelijk eten voor straks ��������������

Truitje zei

Sang! Wie gaat me zeggen dat er geen originele bojo recept bestaat!!
Sedert ik een kleine meisje ben kan ik me heugen hoe mijn grootmoeder haar bojo bereid,
zonder melk helemaal geen ei!
Ik verwijs de mensn tevens naar Het Groot Surinaams Koekboek
Natuurlijk gaan er verschillende varianten ontstaan, maar afgeleid van het originele recept.

Veel bak en braadplezier!

Diane_010 zei

Dank je wel Ann en Truitje. Ik heb net gelijk het boek besteld!! Mijn vriend is Surinaams en van mijn schoonzus heb ik al geleerd om Saoto te maken. Graag leer ik meer, zodat we met het gezin heerlijk kunnen smikkelen.
Dit boek is dus een kerstkado voor mezelf! :-)

Anoniem zei

Alles heeft een origineel basisrecept, echter in de loop der tijd is men e.e.a. gaan aanpassen om het nog lekkerder te maken soms lukt dat en soms slaat men de plank volledig mis.
Waar het om gaat is dat het origineel natuurlijk lekker is maar de variant daarop nog lekkerder kan zijn. Het gekissebis over al of niet origineel leidt nooit tot verbetering omdat niemand iets zinnigs toevoegd, laat elkaar en leer van elkaar, vul elkaar aan om tot grotere prestaties te komen.

We kunnen groot zijn, en toch vol liefde. Vol compassie en toch rustig leven. Leven is als de snaren van een instrument. Niet te strak, maar ook niet te los.

Anoniem zei

bedankt voor het recept, gebruik dit reeds enkele jaren.
ik heb het enigszins aangepast, 190 gram suiker, ananas, kokos blenderen met water( ipv raspen en melk)

Unknown zei

Ik heb vandaag bojo gemaakt en geen kaneel toegevoegd. Ik ben benieuwd. Op plantage was ook niet altijd kaneel en de variant met ei en melk ken ik ook niet maar ook het proberen waard. Wij raspten de kokosnoot en dan een nacht in lauw water wellen en de volgende dag in een katoenen doek zeven en dat was onze melk🤣. Amandel werd okk gemalen en ginggGecondenseerdedoor het beslag, dat was onze essence. Melk ook niet mee bekend maar ik probeer vandaag de dag verschillend recepten uit. Rum hou ik niet van in de bojo, wel in de viadoe want anders eet ik de viadoe niet (zonder rum niet in mijn mond😫)
Grappig, vroeger zou ik zweren dat wij (Commewijne) het originele recept hadden totdat ik door het land ging zwerven en de verschillende smaken leerde kennen.

Anoniem zei

Wat ananas blokjes bij het aangepastte recept en je maakt het nooit meer zonder.

Unknown zei

Een leuke tip! Laat blanke rozijnen een nacht in Captain Morgan staan. Smaakt wat kruidige dan alleen rum. Eet smakelijk

Anoniem zei

Antie kan zich herinneren dat zij ook eieren gebruikte bij bojo, maar ik denk dat je natuurlijk bojo ook zonder eieren kan maken,en met al de andere benodigdheden kan gebruiken, want iedereen maakt het anders, bij sommigen is het lekker zacht en bij anderen weer wat hard maar tussen hard en zacht is het altijd lekker.

Unknown zei

Ik zie geen eieren in t recept

Sandra zei

1 dag later wordt het hard genoeg om te kunnen snijden. Wil je het iets stevige hebben, laat het dan iets langer in de oven.

Anoniem zei

Ik heb bojo gemaakt en Inplaats ik kokosmelk zet heb ik water in gedaan en Inplaats van boter heen ik kokosolie gezet. En Inplaats van wit of bruine suiker heb ik basterd suiker in gedaan. En het was ook lekker. Je kan het simpel maken als j wilt en het was niet te zoet.

Anoniem zei

Gemaakt, maar helaas niet zoals ik het ken van vroeger.

Beetje teleurgesteld.

Volgende keer toch het authentieke kookboekje opzoeken.