Sambal van Madame Jeanette voor bij de roti

Bij de roti hoort een sambal van Madame Jeanette pepers. Deze sambal is erg heet, maar de smaak is heerlijk en een roti zonder sambal is niet compleet. Koop de pepers op de markt of in een Surinaamse toko, dan zijn ze goedkoper dan bij de supermarkt.







Ingredienten:
- 2 uien (optioneel)
- 4 teentjes knoflook
- een flinke hoeveelheid Madame Jeanette pepers
- scheutje azijn
- eetlepel suiker
- zout naar smaak
- scheut zonnebloemolie

Bereiding:
- Haal de steeltjes van de pepers en doe ze in een blender of staafmixer.
- De geschilde uien en knoflook erbij doen en helemaal fijnmalen. Dan de azijn, suiker en het zout toevoegen met een scheutje zonnebloemolie.
- Je kunt zelf naar eigen smaak variëren door wat meer of minder van de verschillende ingrediënten toe te voegen.

De sambal kun je bewaren in een schone afgesloten pot in de koelkast.

Tip:  Dit is een heel hete sambal. Wil je een minder hete variant, dan kun je de zaadjes uit de pepers verwijderen of tomaat toevoegen: roti sambal van tomaat met Surinaamse pepers.

Rubriek: sambal/chutney
 

17 opmerkingen:

Joshua zei

deze zambal is echt lekker maar je kunt hem ook anders gebruiken! zoals bij de nasi of bami

Anoniem zei

Wat is een flinke hoeveelheid peper?

Surinaams Eten! zei

De Surinaamse pepers zijn heel erg heet. Als je daar niet van houdt, kun je 2-3 pepers gebruiken en de zaadjes verwijderen. Gebruik dan wel tomaten om hoeveelheid te krijgen. Probeer dus zelf even uit wat lekker is en varieer de respectievelijke hoeveelheid pepers en tomaten naar smaak.

Marco Bax zei

Pfff wat een hete sambal! Maar wel lekker!

Unknown zei

HEERLIJK ik kan niet meer zonder

Arthur Saucedo zei

mijn vader is mexicaan en heeft me, eindelijk na 15 jaar zeuren het recept van de chilisaus van mijn tante gegeven. Die maakt het in een grote 5 literpan met handschoenen, mondkapje en duikbril op omdat deze gekookt moet worden. Deze is echt super lekker. Maarrrr.... deze ga ik hem echt opsturen, haha, niet het recept maar gewoon een flesje. Zo heerlijk!! ik heb er een stuk of 10 pepers in gedaan met de zaden erbij én de tomaten , lekker voor de smaak. en terwijl ik dit schrijf tinteld m'n tong nog sensationeel na van met name de smaak van de uien, knoflook en het hete, scherpe van de pepers. Dank voor dit recept. Écht een aanrader !!

Anoniem zei

Rode Madame Jeanette pepers bestaan helemaal niet, dat zijn Adjoema's!

Anoniem zei

Dit is echt een wereld recept. Ik vond het leuk om te maken en het was makkelijk. ik heb er voor extra scherpte 12 pepers in gedaan. Bedank voor dit recept.

Greetz Jyjy

Anoniem zei

Ik heb het gemaakt met Lemon Drops ipv Jeannettes. Smaak verschilt, maar wel fris/citroenig. Goed recept hoor, makkelijk en lekker.

Anoniem zei

Heerlijk weer eens mijn potje Peper gemaakt m.b.v. dit recept en daarbij nog een paar lepels picalilly (n.a.v. mijn vraag bij de Surinaamse broodjeswinkel).

Surinaams Eten! zei

Picalilly is inderdaad heel lekker bij peper. Zie het recept: http://surinaams-eten.blogspot.nl/2010/02/eenvoudige-sambal-van-madame-jeanette.html

Unknown zei

heb ook een potje sambal gemaakt , lekker met uitjes door de gebakken ei , en dan op een stuk stokbrood

Unknown zei

Zaadjes van de peper hebben geen scherpte, die zit in de zaadlijsten. En inderdaad, het zijn adjuma's op de foto, geen Mme. Jeanette. IK vind de Mme. Jeanette wel veel fijner en geuriger, de Adjuma is heter.

Raymond RA Stevens zei

Heerlijke chutney! Heb er zelf een tomaat aan toegevoegd waarvan de schil er boven het vuur van los is gemaakt (gaat daardoor ook anders smaken). De suiker heb ik vervangen voor appeldiksap omdat wij geen suiker gebruiken. Heerlijk (bij ons Indiaas eten van vanavond).

Eric Lugtigheid zei

Vraagje: hoeveel is 'een flinke hoeveelheid pepers'?

Unknown zei

@ Eric Lugtigheid: Doe maar een onsje pepers.

@ Raymond RA Stevens: Waardoor denk je dat jouw ingedikte appelsap zo zoet is.... inderdaad, door suiker.

myhuonglequyen zei

Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

Giaonhan247 chuyên dịch vụ chuyên dịch vụ mua hàng trên Amazon ship về Việt Nam uy tín, dịch vụ mua hàng trên Ebay tại Việt Nam và dịch vụ vận chuyển gửi hàng đi Mỹ giá rẻ tại TPHCM, Hà Nội và toàn quốc.